fredag 13 februari 2009

Jag lovade ju att visa...

Jag tänkte berätta vad jag gjorde med de här maskerna från Tim Holtz som jag demonstrerade när vi hade Söndagsöppet senast.

Först ser du framsidan till ett blivande album om en liten Spiderman. Bakgrunden är en rektangel av vit cardstock. I nederkant på den har jag klistrat på en bit svart cardstock som jag har rivit ena sidan på för att få en ojämn kant där den vita bakgrunden överlappas. Över nedre vänstra hörnet har jag sedan fäst spindelnätsmasken och mitt på min sida har jag fäst bokstavsmasker. Bokstäverna D, E och R fick överlappa spindelnätet lite. Jag målade över allt med röd akrylfärg. Man kan tänka på att dutta på färgen uppifrån runt maskerna så att de stannar i rätt läge. Maskerna är självhäftande men att måla med kraftiga tag sida från sida kan rubba dem. När jag målat klart tog jag bort alla masker. När färgen torkat helt fäste jag den största spindelnätsmasken över hela sidan. Jag tog en dyna med genomskinlig stämpelfärg (versamark) och tryckte den över hela sidan så att det blev rejält med stämpelfärg överallt där inte masken täckte. Sedan lyfte jag bort masken och hällde på ultra thick embossing pulver över hela sidan. Jag hällde tillbaka överflödet i burken och embossade alltihop med embosspistol. På så sett har jag fått ett svart/vitt och ett blankt/matt spindelnät på min sida.
Här har jag använt masker från setet med klockdelar. Klockan uppe i högra hörnet är en stämpel. Jag fäste maskerna på vit cardstock. Sedan tog jag distress ink på en stor textstämpel (Brev från Toscana, Reprint) och stämplade med den några gånger över hela sidan. Jag använde ett blendertool från Tim Holtz för att lägga på mer distressink i några olika nyanser runt och över kanterna på maskerna.

Här har jag fäst bokstavsmaskerna på bordet och sedan lagt en bit grönt mönstrat papper över och fäst det försiktigt med lite tejp så att det inte skulle flytta sig när jag jobbade med det. Sedan har jag sandpapprat över pappret med sandpapper på kloss så att bokstäverna träder fram.

Till den här layouten har jag gjort ett ”eget” mönstrat papper genom att stämpla med samma textstämpel och använda ett blendertool med distress ink över svirvelmasken från Tim Holtz. En annan kul dekoration från Tim Holts är den genomskinliga fragment tagen som hänger i det bruna bandet. Jag har målat ett hjärta med ljusblå perfect pearl på den. De kommer helt genomskinliga men jag har färgat den här blå. Finns i butiken nu!
/anni som är ständigt fastklistrad i någon av maskerna eftersom de är så kul

1 kommentar:

Johanna sa...

ja- tack för tipsen, maskarna är bara sååå roliga... jag kan inte heller vara utan dom... kan man titta på spiderman-bilden i butiken??? Jätta fina grejor visar du här.
Tack.
johanna