torsdag 17 september 2009

Att ladda ner typsnitt och installera dem


När man scrappat ett tag, och skrivit rubrik efter rubrik, journaling efter journaling börjar man tröttna lite på de typsnitt man har…

När jag för något år sedan upptäckte att man kunde ladda ner gratis typsnitt blev jag glatt överraskad - wow, vilken julafton det blev! På t.ex. dafont.com finns det massor av roliga, snygga och originella typsnitt väldigt överskådligt, uppdelade i kategorier. När jag skulle börja använda mina nya fonter tog det däremot stopp! Jag lyckades inte… Efter mycket sökande på nätet efter hjälp, lyckades jag kombinera två hjälpsidor och på så sätt kunde jag sedan börja använda mina nya typsnitt.

Gör så här:

Gå in på en gratissida med typsnitt – t.ex. dafont.com. Där har de en ruta ute till höger där man laddar ner typsnittet. Klicka där och tryck sedan på Spara – och lägg den öppnade filen på ett smart ställe. Kanske är det lika bra att starta en ny mapp som du kallar fonter – för när du börjat ladda ner är det svårt att sluta! När du sparat den där, väljer du att Öppna filen, varpå en ny sida öppnas där du denna gång väljer Extrahera alla filer och följer instruktionerna där. Nu skulle man ju kunna tro att du var klar – men inte då! Ett led till!

Gå till Startmenyn och välj där Kontrollpanelen där du öppnar den mapp som heter teckensnitt. Väl där går du till Arkiv och Installera nytt teckensnitt. Leta upp ditt teckensnitt, som ligger i den mapp där du la det alldeles nyss. Markera teckensnittet, först i rutan nere till vänster – då dyker det också upp i rutan uppe till vänster, där du än en gång markerar, och därefter klickar på OK.

Nu är ditt typsnitt klart att användas!

Lycka till!
//Anna-Karin

Inga kommentarer: